V letních měsících je sběrný dvůr v Mukařově otevřen ve středu od 15 do 17 hodin.V sobotu od 8 do 12 hodin.

Vyjádření Rady obce k vedení ZŠ Mukařov

Události

Vyjádření Rady obce Mukařov k vedení Základní školy Mukařov

Podle platného školského zákona je ředitel základní školy jmenován a odvoláván zřizovatelem, kterým je v případě, že existuje, rada obce. Funkční období ředitelů škol je šestileté, záleží ale na zřizovateli, zda vyhlásí konkursní řízení, nebo jen funkční období prodlouží. Paní PaedDr. Jana Novotná vykonávala funkci ředitelky školy od roku 2003, během svého funkčního období prošla jediným konkursním řízením, a to v roce 2018 jako jediný kandidát.

Konkurs v roce 2018

K vyhlášení konkursu v roce 2018 se přikročilo na doporučení školského výboru (který měl tehdy výrazně jiné složení, než ten současný), na základě dlouhodobých výhrad k vedení školy v různých oblastech. V usnesení zastupitelstva je citována nedostačující kvalita předložené hodnotící zprávy vyhodnocení školy za období 2012-2018 a očekávaný přínos konkursu, kterým mělo být zpracování koncepce rozvoje školy – vize vývoje a rozvoje, konkrétní cíle a strategie k jejich dosažení.

Nic z toho bohužel koncepce předložená PaedDr. Novotnou neobsahovala, je to pouze popisný dokument reflektující současný stav školy. Ačkoli je to běžná praxe, škola tuto koncepci nezveřejnila. Částečnou nápravu přinesla v červnu 2019 Koncepce rozvoje Základní školy Mukařov, strukturovaný dokument, který byl zpracován z iniciativy školského výboru a ve spolupráci s jeho předsedou, Tomášem Koubou. Tento dokument je k dispozici na stránkách školy a jeho naplňování je průběžně vyhodnocováno školským výborem, a to v ročních cyklech. Na jaře roku 2020 byla Radou obce odsouhlasena také pravidla pro stanovení výše odměn ředitelek obou škol zřizovaných obcí, která agregují názory školského výboru, školské rady, finančního výboru a rady obce a zohledňují i velikost řízeného týmu.

Dlouhodobé výhrady

Výhrady k činnosti vedení školy nebo nedostatečná komunikace a ochota aktivně spolupracovat jsou zdokumentovány v zápisech z jednání Rady obce (ROM), školského výboru, finančního výboru a komise pro rozvoj školního areálu. Konkrétně lze zmínit např.:

  • nedostatečnou komunikaci se zřizovatelem i veřejností v průběhu přijímacího řízení, neposkytování přesných informací zřizovateli, špatnou obsahovou i funkční úroveň webových stránek
  • neuspokojivou péči a údržbu svěřených majetků – údržba klimatizace a dalšího vybavení školní jídelny, regulace topení ve staré budově, dohled nad provozem přetlakové haly
  • porušování platné legislativy – nedělení výuky jazyků, neinformování zřizovatele o ředitelském volnu
  • neochotu vyhovět doporučení zřizovatele k vytvoření pracovního místa technického manažera odpovědného za správu a rozvoj areálu
  • opakující se problémy s finančním řízením – čerpáním příspěvku od zřizovatele a vlastních příjmů, při současném podfinancování potřeb učitelů i žáků
  • porušování etických pravidel ČŠI při řešení stížností rodičů (zveřejňování jmen stěžovatelů) a neochota zveřejnit a v praxi uplatňovat výsledky průzkumu Mapa školy
  • setrvale nízkou kvalitu prezentovaných výročních a hodnotících zpráv
  • nenaplňování deklarované přírodovědné profilace školy, např. nabídkou volitelných programů a kroužků
  • nečerpání dotací – a to ani v případech, kdy je velká naděje na jejich získání (např. prostřednictvím MAS Říčansko)
  • nezájem o budoucí rozvoj, absence ucelené strategie a postupů, jak dosahovat stanovených cílů a vyhodnocovat je

Tyto dlouhodobé výhrady byly sumarizovány a sděleny PaedDr. Novotné v říjnu 2020 s tím, že se ROM domnívá, že s ohledem na jejich závažnost by měla sama zvážit své setrvání ve funkci. Jednání bylo důvěrné a členové ROM i přizvaný předseda školského výboru se zavázali mlčenlivostí s tím, že v případě, že PaedDr. Novotná rezignuje na základě vlastního rozhodnutí, bude tato rezignace přijata bez negativního hodnocení, jako výraz uznání za léta strávená ve funkci.

PaedDr. Novotná tento návrh neakceptovala, svá pochybení neuznala a jednání ROM veřejně prezentovala jako nátlak.

Veřejnosprávní kontrola

Vzhledem k dlouhodobým pochybnostem o kvalitě řízení ZŠ Mukařov rozhodla ROM 16. 11. o provedení veřejnosprávní kontroly. Ta měla původně probíhat do 20. 12. 2020, protože ale škola poskytla část požadovaných dokumentů až po více než 14 dnech od zahájení kontroly, bylo datum ukončení posunuto na 15. 1. 2021. K tomuto datu Základní škola obdržela protokol z kontroly.

Kontrola se soustředila na dokumenty nezbytné pro naplnění zákonných povinností a řádný chod školy. Protokol obsahuje celkem 26 kontrolních zjištění, některá závažná, např.:

  • ZŠ neplní povinnost zveřejňování výroční zprávy a účetní závěrky ve veřejném rejstříku, zveřejněná zřizovací listina není aktuální, v předložené zřizovací listině je špatně rozdělena hlavní a vedlejší činnost školy, což má důsledky pro řádné účtování hospodářských výsledků.
  • Vnitřní předpisy a směrnice obsahují zásadní formální i věcné nedostatky, ve směrnici o oběhu účetních dokladů není popsáno schvalování plateb tak, aby bylo možné účinně kontrolovat správnost a účinnost vynakládání finančních prostředků.
  • Z kontroly vyplynula nezbytnost podstatné revize vnitřních předpisů a aktů řízení ZŠ z hlediska souladu s právními předpisy ČR a jejich aktualizace (většina dokumentů cituje dávno neplatné zákony), jakož i z hlediska jejich normativního obsahu a srozumitelnosti.
  • Pronájem svěřeného majetku se uskutečňuje bez dostatečné opory v základních dokumentech školy, bez nutného souhlasu zřizovatele a na základě nevhodných smluv obsahujících nesmyslná ustanovení.
  • Chybí vnitřní předpis pro zadávání zakázek malého rozsahu.
  • Některé pracovní smlouvy vykazují vady, např. zmatečné uvádění doby platnosti smlouvy a pracovních pozic, chyby byly shledány také u dohod mimo pracovní poměr, nedostatky jsou i v dohodách o hmotné odpovědnosti.
  • Kontrolní skupině nebyla poskytnuta smlouva o právním zastoupení s advokátem, který v průběhu kontroly zastupoval Základní školu.

Rezignace a konkurs

Ještě v průběhu konání kontroly zaslala PaedDr. Jana Novotná radě obce oznámení své rezignace na funkci ředitelky k 31. 1. 2021. Přesto, že závěry veřejnosprávní kontroly zakládají důvody pro okamžité odvolání ředitelky, s přihlédnutím k časovému souběhu se ROM rozhodla rezignaci přijmout, ve svém usnesení ale zdůraznila nedostatky zjištěné kontrolou i dlouhodobé problémy.

Dne 18. 1. 2021 byl vyhlášen konkurs na nového ředitele či ředitelku školy. Termín pro podání přihlášek je stanoven na 1. 3. 2021. ROM doufá, že tentokrát konkurs naplní očekávání, a tudíž umožní porovnat úroveň uchazečů podle současných měřítek a požadavků. Povinnou součástí koncepce, kterou musí uchazeči předložit, je popis vyhodnocování jejího plnění a průběžného sledování kvality poskytovaného vzdělávání. Konkursní komise bude mít možnost využít nejen pohovor s uchazeči, ale také doplňkové hodnocení.

Do doby jmenování ředitele či ředitelky na základě výsledků konkursu jmenovala ROM s účinností od 1. 2. 2021 ředitelkou Mgr. Kamilu Volíkovou, současnou učitelku ZŠ Mukařov.

Očekávání

Rada obce si je vědoma obtíží, kterým ZŠ Mukařov v současné době čelí, nejen z důvodu výměny vedení, ale také v důsledku pandemie koronaviru a jejího dopadu na celé školství a společnost.

Rada obce je ale rovněž přesvědčena, že právě v této době je nutné, aby v čele školy stál schopný manažer ochotný otevřeně komunikovat s učitelským sborem, rodiči i zřizovatelem. A i přes složitou situaci přinesl rozvojovou vizi, kterou bude ve spolupráci se zřizovatelem postupně naplňovat.

Škola je pro obec Mukařov klíčovou institucí, jejímuž provozu a rozvoji dlouhodobě věnuje značné rozpočtové prostředky i úsilí vedení obce i jednotlivých zastupitelů. V minulém roce se zastupitelstvo rozhodlo pro razantní krok a postavilo se neúnosnému tlaku okolních obcí na další navyšování kapacity školy, na úkor kvality výuky pro děti z našich obcí. Ač jsme si tím vysloužili nemilost u svých sousedů, jsme přesvědčeni, že naše škola musí přestat řešit učebny „praskající ve švech“ a soustředit se na kvalitu prostředí a zázemí pro děti, které umožní učitelům beze zbytku naplňovat jejich poslání. Spolupráci s okolními obcemi se Mukařov nebrání, musí mít ale férové podmínky. Ty se rýsují v případě obce Babice, která staví vlastní detašované pracoviště, jež by mohlo být v budoucnu začleněno do naší školy. Rámcová smlouva k tomuto záměru již byla zastupitelstvy obou obcí schválena.

Početná Komise pro rozvoj školního areálu promýšlí další rozvoj školní infrastruktury už celý rok. Prvním konkrétním výstupem je právě zpracovávaný projekt stavebních úprav zděných budov, který by – vyjde-li dotace z ministerstva financí – mohl již v letošním roce výrazně zlepšit kvalitu prostředí zateplením a instalací předokenních žaluzií a rekuperace vzduchu. A nevzdáváme se ani plánů na výstavbu nového pavilonu – s tělocvičnou a odbornými učebnami či třídami pro družinu, které ve škole také kriticky chybí.

Závěrem bych ráda zdůraznila, že jsme si vědomi všech komplikací provázejících současné období, a jsme připraveni poskytnout potřebnou součinnost při nápravě chyb, které se nahromadily v minulých letech, i při nastartování tolik potřebného rozvoje školy. Vážíme si práce všech pedagogů i dalších zaměstnanců školy, kteří v ní každodenně naplňují své nelehké poslání. V žádném případě nebudeme zasahovat do vnitřního chodu školy, naším úkolem je vytvářet pro ni co nejlepší podmínky. K tomu ale potřebujeme zpětnou vazbu a otevřenou komunikaci s vedením školy i zástupci rodičů.

Předem děkuji všem, kdo toto společné dílo podpoří.

Jménem rady obce PhDr. Kateřina Čadilová, místostarostka

Zveřejněno: 21.01.2021
Upraveno: 14.09.2025
nahoru